Berto SalottiBerto Salotti

Simas

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Cersaie 2010

12 Immagini

 

 

 

 

Evolution by Simas la nuova 'MINI' del bagno, a firma Terri Pecora

 

Classico che più classico non si può, eppure con un look inequivocabilmente attuale.

Come, nella moda, i capi di abbigliamento dal mood Sixties o, nell’auto, la mitica ‘Mini’ riveduta e corretta…

Oggetti che lasciano il segno e che ci portiamo dentro, con un forte richiamo al vintage che definisce qualità e valore di oggetti di culto legati al costume, al design e alla storia.

Così è  EVOLUTION, la nuova serie di sanitari progettata da Terri Pecora per Simas, dopo due anni di intenso lavoro congiunto fra azienda e designer.

Un salto nel passato con uno styling più giovane e contemporaneo, alla ricerca del giusto equilibrio fra ieri e oggi.

Le icone storiche, testimoni di particolari momenti, sono state il punto di partenza per rielaborare e progettare in chiave moderna i pezzi della collezione  EVOLUTION. 

Una nuova fisionomia di estetica per cui l’idea di evoluzione viene rappresentata dal “mutamento” graduale delle forme lungo la linea temporale che, dal Novecento ad oggi, passa attraverso i grandi movimenti della storia del design: dall’Art Noveau al Costruttivismo,  dall’Art Déco allo Streamlining, dal Pop all’High-Tech al Postmodernismo e ancora…

 

Ovvero, dal design “particolareggiato”, forte e robusto, che connotava i sanitari di inizio secolo scorso, a quello più minimalista e razionale che si è affermato negli ultimi decenni, per tornare alle forme "streamlined" degli anni Trenta-Quaranta rivisitate nell’ottica del presente, che in EVOLUTION giocano con l'inconfondibile geometria dei nostri tempi: il quadrato arrotondato.

Elementi vincenti della collezione, dunque, la forma semi-squadrata, con uno specifico richiamo all’antico nel doppio bordo sulle fasce degli elementi, e una decisa nuova percezione degli ingombri.

Come gli oggetti vintage, EVOLUTION conserva funzionalità, caratteristiche, fascino, qualità ed estetica per rifarsi a pezzi che hanno acquisito nel tempo doti di irripetibilità e irriproducibilità.

Una collezione che può trovare collocazione all’interno di un loft newyorchese di estrema tendenza, piuttosto che in un ambiente di impronta elegante e classica.

A testimonianza del concetto evolutivo darwiniano, secondo cui “non è la più forte delle specie che sopravvive, né la più intelligente, ma quella più reattiva ai cambiamenti.”

 

EVOLUTION  è

 

• lavabo cm 50 sospeso

• lavabo cm 55 d'appoggio

• lavabo cm 70 e cm 90 con colonna

• lavabo cm 70 e cm 90 con struttura

• lavamani 30 e 33 cm.

• vaso/bidet sospesi

• vaso/bidet terra 

• vaso monoblocco

 

 

EVOLUTION colori:

 

• bianco

• grigio lucido

• nero lucido

 

TERRI PECORA, designer

 

Designer californiana, classe 1958, studia fashion illustration all’Art Center College of Design a Pasadena. Nell’88 si trasferisce a Milano dove segue il corso di design di prodotto alla Domus Academy.

Nel ’91 fonda il suo studio.

Si è occupata di progetti in diversi settori.

Ha insegnato design in Domus Academy, all’Istituto Europeo di Design, all’università La Sapienza di Roma. Dal 1998 insegna design/fashion al Politecnico di Milano.

Da diversi anni collabora con SIMAS per cui ha firmato le linee Luna, Flow, LFT Spazio, Impronte, Bohèmien, E-line, Evolution.

 

 

 

SIMAS per sempre

 

“Ripensare alle forme oggi – sostiene Alessandro Scopetti, direttore generale Simas – è la vera chiave per essere competitivi sul mercato.

Un mercato in cui si recita a soggetto: la stagionalità non esiste più ed è praticamente impossibile fare previsioni”.

Competizione dunque uguale eclettismo.

Non a caso  EVOLUTION, l’ultima collezione proposta dall’azienda civitonico, è frutto di una ricerca proprio sulle forme, una collezione dal richiamo inequivocabilmente vintage, in linea con i tempi.

 

Da sempre Simas è sinonimo di vitalità e attivismo, a partire dalla creatività di chi ci lavora, con passione e impegno, dal più semplice operaio ai vertici dell’azienda.

E se è vero che l’anima di un’azienda è in ciò che realizza, il catalogo Simas ne è una vera e propria testimonianza.

Ben identificabile e di livello, spazia da prodotti altamente democratici al decorato, dall’evergreen alle finiture in oro, platino e smalto antracite, sino, appunto, alla recente incursione nel vintage.

Una gamma di vasto respiro che riesce a coprire le esigenze più differenti, mantenendo comunque sempre la stessa qualità, che si estrinseca attraverso competenze, conoscenze e abilità mutuate dalla tradizione del lavoro.

Quella di Simas è una storia di artigianalità che ha trovato una perfetta simbiosi con la propensione al design. Denominatore comune, i materiali e il ‘fatto in Italia’ d’eccellenza, per vestire lo spazio bagno a misura di cliente.

Questa l'idea che Simas trasforma in oggetti reali, ogni giorno, studiando i cambiamenti nella loro evoluzione di gusto e di concetto, e prevedendo i desideri dell'individuo e i bisogni del mercato.

Un estro che si unisce al marketing, per trovare sempre ‘la’ soluzione.

Un’identità precisa e un’immagine coordinata a tutto tondo, dalla scelta dei prodotti e del design alla grafica aziendale, compresa la comunicazione globale, all’insegna di coerenza, completezza, uniformità.

Simas è tutto questo e molto di più.

Progetti di architettura per il piacere di vivere il bagno di oggi e classici senza tempo. Installazioni eccellenti e partnership d’autore.

Cultura e mecenatismo, teoria e pratica per un’azienda che sa affrontare la sfida dell’oggi, forte di ieri, proiettata al domani. In Italia e nel mondo.

 

 

Simas, la storia

 

Nel 1955 Simas nasce a Civita Castellana dalla volontà di 44 lavoratori in un momento in cui é usuale creare aziende con “capitale di lavoro”.

Nel 1961 l’originaria Società Italiana Manufatti Articoli Sanitari acquista il primo forno a tunnel lungo 50 metri e alimentato a gasolio.

Nel 1967 ne aggiunge un altro, lungo 70 metri, e passa dalla verniciatura per immersione alla spruzzatura a pistola.

Gli anni dal 1972 al 1978 vedono ulteriori crescite strutturali con l’arrivo dell’attuale forno a tunnel di 110 metri, sempre alimentato a gasolio, e si installano catene di trasporto aereo ed essiccamento per ben 7 km. Del 1979 la messa a pieno regime del processo produttivo, dei primi anni Ottanta la meccanizzazione del reparto colaggio, con macchine a bassa pressione, e del reparto verniciatura, con robot di spruzzo.

Con gli anni Novanta si completa e in alcuni casi si rinnova la meccanizzazione dei reparti.

Nel 2004 passa da società a responsabilità limitata a società per azioni con 75 soci, 129 dipendenti, 200 mila pezzi prodotti all’anno e una rete commerciale che copre il territorio nazionale attraverso il canale dei distributori.

Nel 2005, SIMAS festeggia cinquant’anni con il restyling e inaugura a Milano lo Spazio Simas per architetti, progettisti e prescrittori, specificatamente seguito da una promoter dedicata.

Il design, dagli anni Settanta in poi, ha carattere sempre più incisivo.

Pluridecennale la collaborazione con la designer Terri Pecora e recente quella con l’architetto Simone Micheli.

Particolare attenzione è dedicata anche alla comunicazione, anche via web con aree dedicate ad architetti e progettisti.

Non meno importante, la sponsorizzazione di eventi legati alla formazione accademica e alla cultura .

 

 

Simas, i processi produttivi, le certificazioni e il  rispetto per l’ambiente

 

Simas in continua evoluzione.

Tutto rigorosamente lavorato con processo interno: dal colaggio e verniciatura ai tunnel di cottura al sistema di codice a barre, con un percorso che va dalla logistica interna fino alla distribuzione.

SIMAS continua a puntare sui principi originari: lavoro di squadra, agenti fidelizzati, puntuale assistenza in fase di prevendita e post vendita.

SIMAS è certificata dal 1997 con il sistema qualità aziendale in base alle norme UNI ISO 9001 - 2008 e dal giugno 2006 si avvale della “certificazione ambientale” UNI-ISO 14001-2004.

Il risparmio energetico in SIMAS è all’ordine del giorno da oltre quindici anni, per ottimizzare sin da allora l’utilizzo delle risorse in un ciclo produttivo completo, caratterizzato da un impegno energetico pesante.

Una sensibilità divenuta nel tempo un’autentica filosofia, che consente all’azienda di ottenere un risparmio notevole su ogni singolo pezzo prodotto.

Senz’altro fra le prime realtà del distretto di Civita Castellana a essersi mossa in tal senso.

Un percorso confermato nel 2010 con la partecipazione al primo impianto di recupero del gesso esausto del Centro Ceramico di Civita Castellana.

 

Simas dove

 

Simas entra ovunque.

Luoghi cult e scuole. Gioiellerie e  negozi di hairstyling.

Spazi polifunzionali, discoteche, resort, centri estetici.

Simas è al Pascià di Riccione, negli uffici Ferrari di Maranello, nell’aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna, all’Hotel Vintage di San Marino, a Villa Medici a Firenze, all’Hotel Bernini Bristol di Roma, all’ Hotel Brufani Palace di Perugia, al Palace Maria Luigia di Parma, al Forte Village Hotel di Santa Margherita di Pula, all’ Hotel Aurora di Merano…

Ora anche all’Università Bocconi di Milano, all’interno della nuova sede e delle residenze per gli studenti, e … su strada a Milano con town@house street, negozi da trasformare in suite alberghiere (concept: Alessandro Rosso. interior design project: Simone Micheli). In Toscana è persino nei conventi.

 

 

Simas e l’accademia

 

Dal new entertainment all’hotel, dalle pizzerie al food design sino al bathroom design.

Dalla prima edizione del 2005, Simas è sponsor accademico dei corsi di alta formazione di Poli.Design - Consorzio del Politecnico di Milano per architetti e progettisti che vogliono specializzarsi nell’ideazione di ambienti innovativi.

 

Simas e la cultura

 

Un connubio decisamente intrigante lega la sponsorizzazione di Simas agli eventi culturali curati da Artepensiero nello spazio Revel Scalo d’Isola, in Milano, che riguardano differenti ambiti espressivi, come il cinema, il teatro, la moda l'architettura e il design.

E’ del 2010 la presenza di Simas in Triennale nell’ambito della mostra di immagine ‘Ceramic Tiles of Italy Playground’, ovvero il gioco e il tempo libero con oggetti, percorsi, momenti di socializzazione infantile, in città.

Infine, poi, Simas era presente con un proprio vaso decorato al Salone Internazionale del Libro di Torino (13-17 maggio 2010), nello spazio di 80144 edizioni in una stravagante liaison con la collezione Toilet, fumetti e racconti brevi e lunghi a seconda del bisogno.

 

 

 

DESIGN, i progetti di architettura

 

Sanitari in ceramica dal 1955 SIMAS A CATALOGO

 

Bohémien

Duemilasette

E-line

Evolution (new)

Flow

Frozen

Impronte, decori

LFT Spazio

OH!

 

 

 

CLASSIC, stile senza età

Arcade

Londra

Vasche

Accessori

 

 

 

COLORI 

Bianco, grigio, nero

 

 

 

SIMAS contract

 

Tutte le collezioni SIMAS sono utilizzabili e utilizzate nel contract, specialmente quelle ‘design’: dalla ‘democratica’ OH di Simone Micheli alle 4 linee firmate Terri Pecora:  la ‘scultorea’ Bohèmien, la ‘fluida’ Flow, la ‘facile’ LFTspazio, ‘l’anticrisi’ E-line.

Senza dimenticare la squadrata serie Frozen - design Ufficio Tecnico - e la trasgressiva Duemilasette di Massimiliano Braconi. Per resort più sofisticati, Simas risponde con la collezione evergreen Arcade.

Per le soluzioni più fashion con Impronte, collezione firmata Studio Terri Pecora, la prima ad avere inserito il decoro sulla ceramica nera e bianca: dal grafismo al floreale, tono su tono o in colori di contrasto.

Ora con Evolution… dai loft stile ‘newyork’ agli ambienti più classici .

 

 


English Text

 

 

Evolution by Simas  The new bathroom 'MINI'.  A Terri Pecora design

 

Classic that can not be more classic, yet with a look that clearly present.

Just like in fashion or auto-mobile design, revivals with a contemporary twist, exemplified by the mythical Sixties Mini re-designed for today's market...objects which evoke sensations of by-gone eras, still lingering as memories, nostalgia...vintage style for cult objects of quality and value, echoing the history of our society and the history of design.

 

This is EVOLUTION, the new series of sanitary-ware designed by Terri Pecora for Simas, a project which required two years of intense collaboration between the designer and the technical department at Siams.

A glance backwards in time, but with contemporary styling, in search of that perfect balance between yesterday and today. Iconic designs were the inspiration for EVOLUTION – a truly 21st century re-interpretation of the "classic" bathroom.

New aesthetic ideals lead us along a time-line spanning from the turn of the last century to today, observing the metamorphosis of forms as they pass through the movements of the history of design: from the sturdy, strong-lined sanitary-ware of the beginning of the 20th Century, to the rational minimalism of the last few decades, back to a revival of the stream-lined sleekness of the Thirties and Forties, revisited and updated in EVOLUTION with its  unequivocally contemporary geometrical form.

 

The rectangle with rounded corners is the key esthetic element in the collection and it is what keeps the products contemporary.

Echoes of vintage in its rimmed borders and its proportions, EVOLUTION, like a design icon from the past, possesses those elements which ensure uniqueness – functionality, details, quality and beauty.

As perfectly at home in a trendy New York loft as in an elegant, classical ambience.

Concrete proof of Darwin's theory of evolution which hypothesises that “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change”.

 

EVOLUTION  is

 

• wash basin 50 cm wall-mounted

• wash basin 55 cm counter

• wash basin 70 cm and 90 cm with pedestal

• wash basin 70 cm and 90 cm  with stand

• hand basin 30 and 33 cm.

• wc bowl/bidet wall-mounted

• wc bowl/bidet floor trap 

• wc bowl close-coupled

 

 

EVOLUTION colour:

 

• white

• shiny white

• shiny black

 

TERRI PECORA, designer

 

Born in California, in 1958, graduated from the Pasadena Art Center College of Design a Pasadena. Moved to Milan in 1988 to study product design at the Domus Academy.

She opened her own studio in ’91.

She has designed for varied projects.

She has taught design at the Domus Academy, the European Design Institute and at “La Sapienza” University of Rome.

She has been teaching design and fashion since 1998 at the Milan Polytechnic. She has been collaborating with SIMAS for several years and has created their  Luna, Flow, LFT Spazio, Impronte, Bohèmien, E-line, Evolution collections.

 

 

 

SIMAS for ever

 

“Revisiting forms in a contemporary light”, states Alessandro Scopetti, Managing Director of Simas, “is the only true solution to being competitive in today's market.

It's one in which there are no ready-made formulas, no seasonal indicators to help you out, and where it's just about impossible to make forecasts”.

Competitivity equals eclecticism, it would appear

 No coincidence then, that the latest addition to the Civita Castellana-based company's range of collections is EVOLUTION, created after careful research into the evolving shape of sanitary-ware through the last century - a collection with that very definite vintage appeal so very in vogue at the moment.

 

Simas has always been vital and pro-active: a concentration of creative minds, a team of men and women, both production workers and managers, who have worked with passion and determination to make the company what it is today.

If it is true that the spirit of any company can be found in the objects it produces, the newly up-dated Simas catalogue, bigger and better than ever, is the mirror to this company’s soul.

Instantly recognizable as being a Simas creation, this high quality catalogue includes every-day, highly practical objects and luxurious gold, platinum and anthracite enamel finishes and includes the company's latest foray into vintage style.

A range of products so wide that there is something to suit everybody’s taste, whilst always offering the same high quality which can only be obtained by skilled artisans whose knowledge has been passed down from father to son and from mother to daughter, through many generations.

High level, traditional craftsmanship in perfect symbiosis with the modern concept of design – this is what lies behind the success story of this company.

The common denominators: top quality materials and the highest level of interpretation of the “made in Italy” concept for bathrooms made-to-measure to clients’ needs.

Transforming ideas into objects is what Simas does on a daily basis, keeping a careful eye on the constant  shifts in tastes and trends, allowing the company to stay one step ahead of its clients and the market in general. Innate flair and excellent marketing always finds the solution.

An instantly recognisable style and a fully coordinated company image – from product range to graphic design, global communication – coherent, complete, uniform.

Simas is all this and more.

Architectural projects aimed at creating contemporary and classic bathrooms which are vital, essential elements of the home.

Prestigious contracts and prestigious partnerships. Culture and sponsorship of the arts, theory and practice for a company which, drawing its strength from its own rich past, is more than able to face today's challenges and look fearlessly towards the future. In Italy and worldwide.

 

 

Simas, its history

 

Simas began production in Civita Castellana in 1955, when 44 workers realised that the moment was ripe for creating a company founded on the work ethic rather than capital.

By 1961 the company, originally called Società Italiana Manufatti Articoli Sanitari, had invested in its first tunnel kiln – 50 metres long and fueled by diesel.

In 1967, a second tunnel kiln, this time 70 metres long, was purchased and the glazing process passed from the immersion method to hand-spraying.

The period 1972 - 1978 was rich in further developments in the production process – the 110 metre tunnel kiln which is still in use today was installed, fuelled by diesel, and a 7 kilometre long suspended overhead transport and drying device was also introduced.

By 1979, the production process had reached its full volume potential – developments over the next few years only served to stream-line it even further – in the early eighties, the casting department became fully mechanized using low pressure machinery, as did the glazing department with the introduction of glazing robots.

The nineties saw the complete mechanization of all departments and in some cases, the up-dating of pre-existent mechanized processes. In 2004, Simas became an “s.r.l.” (a company with limited responsibility, the Italian equivalent of an “ Ltd”), boasting 75 partners, 129 employees, 200,000 items a year being produced and a sales network which covered the entire country thanks to its distributors.

SIMAS celebrated its 50th birthday in 2005 by treating itself to a complete make-over and by opening Spazio Simas in Milan, aimed at satisfying the specific needs of architects, interior designers, project managers and promoters, attentively catered to by specialized staff.

Design, from the seventies onwards, has increasingly been the focus for attention.

The talented designer, Terri Pecora, has played a vital role in the design success of Simas for many years and, more recently, the architect, Simone Micheli, has been injecting his own vital creativity into the product range.

A great deal of care and attention is paid to communication strategies, making full use of the Internet with special areas in the web site dedicated to architects, interior designers and project managers.

Simas is also a dedicated sponsor of events linked to formal academic training and culture. 

 

 

 

Simas, production, certification and a eco-friendly philosophy

 

SIMAS is in constant evolution.

Every phase of the process is carried out rigorously in-house – from the casting and glazing processes, to the firing in tunnel kilns, to the bar code identification system – each a phase of a complete circuit which encompasses internal logistics and final distribution.

SIMAS has never lost sight of its founding principles – team work, committed agents and the highest level of customer service in both pre- and post-sales.

Since 1997 SIMAS has been operating under the norms of the quality standard UNI ISO 9001 - 2008 and since June 2006 under the environmental standards of UNI-ISO 14001-2004.

Energy-saving is another issue Simas has been committed to for the last 15 years, making environmentally-based decisions regarding the entire production process, with the aim of implementing responsible energy use in an industrial field renowned for heavy energy requirements. Initial awareness has, over the years, become a company philosophy which from the client’s perspective, translates into the lowering of the final cost of the products.

Simas is proud to have been one of the first industries in the Civita Castellana area to have embraced an environmentally-friendly approach and applied it to its production processes.

Confirmation of the company’s dedication to the cause arrived in 2010 with its direct participation in the creation of the first nation-wide chalk recovery plant, in the Centro Ceramico di Civita Castellana.

 

 

Simas is...everywhere

 

Simas can be seen everywhere.

In schools and the latest “in” places. Jewelleries, hairstyling shops. Multi-function facilities, clubs, resorts, beauty centres.

In the Pascià in Riccione, the Ferrari headquarters in Maranello, the Guglielmo Marconi Airport in Bologna, the Hotel Vintage in San Marino, in Villa Medici in Florence, the Hotel Bernini Bristol in Rome, the Hotel Brufani Palace in Perugia, the Palace Maria Luigia in Parma, in the Forte Village Hotel in Santa Margherita di Pula, the Hotel Aurora in Merano…

and now even in the new headquarters and students residence of the University Bocconi in Milan and in the streets of the northern city itself - at the  HYPERLINK "mailto:town@house"town@house street, a series of shops to be transformed into hotel suites (a concept by Alessandro Rosso, interior design project by Simone Micheli). In Tuscany, Simas is present even in its convents. 

 

 

Simas and the Academy

 

From new entertainment to hotels, from pizzerias to food design and bathroom design.

Since 2005 Simas has been the proud sponsor of high-level training courses offered by the renowned design college, Poli.Design - Consorzio del Politecnico di Milano, aimed at architects, interior designers and project managers who want to specialize in the creation of innovative new design concepts making them better able to face the challenges of contemporary design requirements and the latest trends in the creation of today’s living spaces.

 

 

Simas and culture

 

A fascinating union between Simas and cultural events organised by Artepensiero in the Revel Scalo d’Isola space, dedicated to different fields of expression, such as cinema, theatre, fashion, architecture and design, keeping one observant eye on the International scene and the other on the creative vitality which is the soul of Milan.

And from this year, 2010, Simas is also present at the “Triennale” in the “Ceramic Tiles of Italy Playground” exhibition, a space dedicated to children in the city and to their games and free-time, with object-sculptures and spaces to explore and lots of opportunities to make new friends.

Lastly, Simas was also present at theTurin book fair, the “Salone Internazionale del Libro di Torino” (13th-17th May 2010), with a decorated WC bowl in an extravagant liaison with the Toilet collection, comic books and stories just long enough to amuse during the stay in the smallest room in the house.

 

 

 

Ceramic sanitary-ware since 1955 SIMAS CATALOGUE

 

DESIGN, architectural projects

 

Bohémien

Duemilasette

E-line

Evolution (new)

Flow

Frozen

Impronte, decori

LFT Spazio

OH!

 

 

CLASSIC, timeless elegance

Arcade

Londra

Baths

Accessories

 

 

COLURS

White, grey, black

 

 

 

SIMAS contract

 

All the SIMAS collections can be and, indeed, are used in large-scale construction contract work, especially the many design series available, from the “democratic” OH by Simone Micheli, to the four series designed by Terri Pecora – the sculptural Bohemien, the fluid Flow, the easy LFTspazio and the anti-crisis E-line.

Not forgetting the geometric Frozen, designed by Ufficio Tecnico and the transgressive Duemilasette by Massimiliano Braconi.

For the more sophisticated resorts, Simas has the solution in its classic Arcade series.

If something trendier is desired, then Impronte, a Studio Terri Pecora design, the first to have applied decors to black and white ceramics,  is the answer: from graphism to floral, ton sur ton, or contrasting colours. Now with Evolution...from a New York-style loft to more traditional ambiances.

 

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