Berto SalottiBerto Salotti

Decobel

  • Decobel: mod. Berwick
  • Decobel: mod. Berwick
  • Decobel: mod. Bizantino
  • Decobel: mod. Clarence
  • Decobel: mod. Cristal
Galleria immagini completa

Abitare il tempo 2010 

16 Immagini

 

 

 

 

 

Alla soglia dei 10 anni di attività Decobel prosegue la ricerca artistica e lo studio innovativo dei materiali. Le collezioni si arricchiscono di forme, disegni, seguendo impressioni tattili ed emozioni visive, suggerendo scorci in un dialogo continuo con l’architetto e l’arredatore e riuscendo sempre più a rispondere ad un pubblico molto vasto.

I prodotti Decobel guardano ad un’idea di lusso fatto di sapienza artigianale, di materiali preziosi, di ricerca, ma capiscono ed esaltano anche una praticità fatta di colore, di facilità di manutenzione e di attenzione al design; perché in ogni casa c’è un angolo che può diventare magico, dove ogni idea può prendere una forma.

 

 

 

VELLUTO

Il velluto è la vera passione oltre che core business di Decobel e nell’anno 2010 la collezione si ridisegna ampliandosi nei colori, nei disegni, negli utilizzi. I velluti uniti vengono rivisti, arricchiti e impreziositi in una collezione dove ogni prodotto ne svela altri, in un intreccio d’idee e intuizioni. Velluti Uniti I velluti uniti sono punto d’eccellenza dell’azienda, prodotti dall’unicità garantita grazie a un controllo totale della filiera. Il SOFT MARBLE 3053 è un velluto unito dall’aspetto serico grazie al pelo direzionato, e dalla massima morbidezza che consente utilizzi anche oltre l'imbottito. Il BARNEBY 4020 è un velluto unito di viscosa lucido dal pelo non direzionato e dall’effetto chiaro/scuro molto interessante. Il VANITY 4030 è un velluto lucido col pelo ordinato e orientato, dalla caratteristica lucentezza metallica. Lo SMOOTH 4051 è un velluto unito di viscosa, pesante, dall'effetto serico, setoso, dal pelo alto, spesso, morbido, con una mano estremamente soddisfacente. Velluti Stampati I tessuti stampati sono frutto di tecniche uniche, i pregiati velluti, molto apprezzati dalla clientela, GIUDECCA 4021, CRISTAL 4034 e LOUVRE 4033 sono realizzati artigianalmente con prodotti naturali, i collanti sono infatti di origine vegetale e i pigmenti metalli preziosi o cristalli. GIUDECCA 4021, su base SOFT MARBLE 3053, è un velluto dalla stampa in oro. Il velluto stampato FENICE 4022, su base BARNEBY 4020, presenta un disegno allover uva, sempre dalla stessa base troviamo GALAXY 4048, un interessante laminato con lamina metallica. Dal VANITY 4030 nasce il pregiato CRISTAL 4034 con polveri di cristallo e LOUVRE 4033 con polvere d’argento.

Velluti Imprimé Gli imprimé sono fra i prodotti più apprezzati dell’ultima stagione. Su base SOFT MARBLE 3053 nascono ELESKIN 3054, un imprimé a caldo dall’aspetto setoso, e AZIMUT 3081 e LAGOON 3080, due imprimé con piccoli motivi in grado di smuovere la natura del velluto.

Dal BARNEBY 4020 nascono 4 imprimé, REPTILE 4026, SPATULA 4024, STRUZZO 4027 e ASTRA 4025, velluti che ricordano manti animali o riproducono effetti materici e il velluto TROY 4023, dalle ammaccature molto evidenti dove il pelo non ha alcun verso.

Dallo SMOOTH 4051 nascono gli imprimé ADMIRAL 4057 e DYNA 4058 con motivo floreale stilizzato.

Velluti Ricamati I ricami Decobel sono totalmente Made in Italy. Prodotto di design è IKEBANA 3082, il ricamo è geometrico e ricorda le porte giapponesi di carta di riso. Su base BARNEBY 4020 troviamo 2 articoli ricamati e plissettati, SHARPEI 4029, con effetto grinze e WAVE 4055. Velluti Floccati Dal SOFT MARBLE 3053 nascono i prodotti floccati NINFEA 4044, CLARENCE 4045 e REGENCY 4046. Velluti Spazzolati SMOOTH 4051 gli spazzolati CAVALLINO 4054, che ricorda il pelo dell’animale grazie ad una spazzolatura non direzionata e VESTRA 4052. Fra gli spazzolati, su base SOFT MARBLE 3053, troviamo anche BROSSE 4049. Felice intuizione fra i velluti è lo STARLIGHT 4056, dalla lucentezza permanente perché intrinseca nella fibra.

 

 

 

LANA

Forti dell’esperienza della casa madre, il Lanificio Bellandi, Decobel segue l’intera filiera produttiva delle collezioni lana, partendo dal filato e arrivando al prodotto finito. Il concetto lana è forse quello che più si è evoluto, e agli uniti della collezione 2009 si coordinano ora le lane jacquard ricamate e floccate. Flock luminosi e contemporanei che ricordano i gessati, o dal pelo molto alto in cerca di tridimensionalità. I prodotti lana si coordinano con velluti e sete giocando con i colori e i materiali.

Lane Unite

Le due lane semplici, gli uniti SHETLAND 4071 e DONEGAL 4070 sono studiati per la decorazione in arredo e un’attenzione particolare è stata data allo studio della resistenza all’abrasione senza dimenticare la morbidezza al tatto.

Lane ricamate

Le lane ricamate sono prodotti totalmente made in Italy e con ricami rigorosamente toscani come il ricercato BERWICK 4073 e EPOQUE 4074, più contemporaneo.

Lane floccate

I floccati sono stati fra i prodotti più apprezzati dell’ultima stagione, troviamo flock a pelo lungo nel MALCO 4083, o un flock leggero e glitterato, che ricorda il gessato, nel CHICAGO 4075.

Lane jacquard

Nate quest’anno le lane jacquard si sviluppano nella collezione PANDORA, con i prodotti PANDORA 4077, MEDEA 4078, GIASONE 4079 e estremamente fashion, VENERE 4081, con cristalli Swarovski coordinati nel colore che donano lucentezza e nobilitano il prodotto.

Molto giovane e nuovo nell’idea è il prodotto patchwork HARRIS 4072.

 

 

 

SETA

La seta, argomento principe del concetto editoriale, utilizzata da sola o con altri filati, si sviluppa in prodotti preziosi, come TWEED 3076 dal gusto maschile, coordinabile anche con le lane, DAMASCENA 3083, che prende il nome dalla rosa damascena, è un matelassé con particolari effetti di rilievo, dall'aspetto molto elegante e voluminoso, DEDALO 3084, un damasco particolare dove diversi filati con diverse retrazioni creano un effetto di rilievo e PANTHEON 3085, dal disegno classico, con un rapporto 35. TESSA 3062 è di chiara ispirazione anni 70 dai i colori rivisitati in chiave contemporanea, DOROTHY 3061, grande rapporto, e ARCADE 3071, impreziosita dai cristalli Swarovski. Prodotti amatissimi dalla clientela sono SARI 3055, un matelassé in lana misto seta, dal disegno Sari, reinterpretato nei colori, e il più classico RHEVEL 3025.

Altro prodotto in seta 100% molto pregiato è GRAND PALAIS 3066, in 330 cm, dal disegno che può essere orientato sia verticalmente che orizzontalmente. L’effetto particolare è raggiunto tramite molte trame, che lo rendono pesante, prezioso e importante. Prodotto nuovo e particolare nella sua versatilità di coordinato è DROP 3074, in 5 varianti di colore, interessantissimo per l’accostamento seta e lana grossa. Altro prodotto unico nel suo genere è LUNA 3072, matelassè ricco, avvolgente e lussuoso.

La seta si sviluppa poi in una vasta serie di tessuti per tendaggi come NUVOLA 3118, unito in 6 colori, elegante, leggero, attuale nel suo coordinato riga RIVALE 3134. Su base NUVOLA 3118 nascono prodotti preziosi, frutto di tecniche innovative e sapienza artigianale, come DEMETRA 3119, dalla stampa in metallo satinato, GEA 3122, dove la decorazione è un fiore di metallo dorato, SIBILLA 3120, dove la stampa è di cristalli, ASTREA 3121, dalla stampa dorata.

TREVIRA Nel 2010 nasce la collezione PROSPETTO in 100% Trevira. La collezione, molto particolare, affianca a tessuti estremamente pratici e dal prezzo interessante tessuti serici come damaschi con 70 di rapporto e 100 fili a cm o fondi uniti ricamati, tessuti tecnici tridimensionali con velluti imprimé.

Sicuramente degni di nota, in 100% Trevira, sono anche TREVIRA VELVET 4031, velluto ignifugo di classe 1 in 36 colori e il suo coordinato VULCANO 4060, un simpatico imprimé permanente.

MARTE 3060 è un tessuto tecnico tridimensionale, estremamente resistente, moderno e pratico da utilizzare.

 

 

 

EXTREME

Il pannello EXTREME è un nuovo concept di design dove il modulo in alluminio sostituisce il ricamo, nasce con tre finalità diverse e compatibili; funge da divisorio, come decorazione a parete, come frangi luce, decorando, dividendo o proteggendo i nostri spazi, dentro e fuori le nostre mura.

I moduli sono in 100% alluminio, spessore 1 mm.

I colori presentati sono 6 ma la verniciatura a polvere permette una totale personalizzazione nella scelta. I pannelli della linea EXTREME possono declinarsi in separè, parasole o pura decorazione e hanno in coordinato il proteggi muro da inserire fra la placca dell’interruttore luce e il muro, nato come elemento decorativo è funzionale soprattutto negli ambienti rivestiti da carta da parati.

Ad arricchire ulteriormente la collezione si aggiunge la lampada, in alluminio, che riprende il disegno del modulo. Nella sua semplicità gioca con la luce rimandando ricami di ombre. I disegni, i colori, i moduli rimandano agli anni ’70 ma i materiali, la facilità di montaggio e lavaggio trovano perfetta collocazione nel nostro tempo e sorridono a persone capaci di scorgere nuove essenze dentro nuove forme.

 

 

 

LA GRANDE ALTEZZA

La collezione MAGNOLIA, sette prodotti per un totale di 40 varianti, incarna ed esprime il gusto del tratto, l’eleganza è pittorica e la gradevole contemporaneità manifesta l’esperienza nell’abbigliamento. I 3,30m. d’altezza esaltano la resa espressiva e la pesantezza la rende adatta a tendaggi, copriletto, o imbottiti. Di facile manutenzione i tessuti sono lavabili in acqua, tutti coordinati fra loro e double-face. Di chiara ispirazione vegetale è il prodotto che dà il nome alla collezione, MAGNOLIA 3128, che non ha un verso di lettura, presenta un disegno in parte astratto in parte naturalista. GRAFITI 3129 presenta un disegno che è tratto etnico-urbano, dove lo studio del segno si decifra in un prodotto finale estremamente decorativo, moderno e al contempo evocativo. Quasi impressionista può definirsi il disegno del tessuto SHUI 3132, di ispirazione orientale, molto interessante e il suo coordinato GIADA 3133, dal piccolo disegno irregolare che ricorda piccoli sassolini. Altri piccoli puntini decorano VEIO 3130, un unito, sempre double-face.

ABISSO 3127 presenta un disegno moderno, a losanghe con un punto di colore centrale, moderno leggero e poco impegnativo. Un disegno materico che ancora sembra portare i segni caratteristici del pennello è il tessuto ASTARTE 3131, dove la riga corre nel senso della trama.

Altro prodotto riuscito e apprezzato è LINOSA 3111, tenda 100% lino, questa è decorata e arricchita nelle molte varianti dove viene sottolineato il contrasto fra la base in lino, naturale al tatto e nei colori, e i ricami, lucenti o le preziose applicazioni in cristalli. CORDELIA 3107, dal ricamo cordel, ROUND 3108 dal ricamo classico a punto sodo, STARS 3109 con cristalli Swarovski e DAMA 3110 dal disegno metallico che ricorda il damasco.

Nelle collezioni 100% seta la grande altezza esalta la preziosità del materiale. Il prodotto NUVOLA 3118, in 100% seta, è un unito in 6 colori, elegante, leggero, attuale nel suo coordinato riga RIVALE 3134. Su base NUVOLA 3118 nascono prodotti con stampe di cristalli o metalli, a volte lucenti, altre satinati, come DEMETRA 3119, GEA 3122, SIBILLA 3120, ASTREA 3121. Dall’effetto shantung CONCEPT 3117, dalla mano morbida, TALIA 3123, dalle stampe in polvere d’oro, CROW 3124, con applicazioni, e AMEDEA 3125, dove un cordonetto serico crea il ricamo. Altro prodotto in seta 100% molto pregiato è GRAND PALAIS 3066, in 330 cm, dal disegno che può essere orientato sia verticalmente che orizzontalmente. L’effetto particolare è raggiunto tramite molte trame, che lo rendono pesante, prezioso e importante.

 

 


English Text

 

 

READY MADE

 

This it approaches its 10 anniversary, Decobel continues its artistic research and innovative study of materials. We add new forms and patterns to our collections that follow tactile impressions and visual emotions, suggesting images in continual dialogue with architect and interior designers, always meeting the needs of an increasingly wider target.

Decobel products reflect an idea of luxury featuring craftsmanship know-how, fine materials and experimentation, but they also embrace and prioritise practicality in terms of colour, easy care and attention to design. In every home there is a corner waiting for the magical treatment where ideas become reality.

 

 

 

VELVET

 Velvet is the real passion and core business for Decobel and our 2010 collection has been restyled to offer an even wider range of colours, patterns and uses. Plain velvets are made over, enriched and enhanced in a collection where each article reveals others, in an interweaving of ideas and intuition. Plain Velvets Plain velvets are the company’s mark of excellence, their uniqueness guaranteed thanks to total control right along the supply chain. SOFT MARBLE 3053 is a plain velvet with a silk effect created by directional pile and maximum softness, making it perfect for other uses besides upholstery. BARNEBY 4020 is a glossy plain viscose velvet with non-directional pile and a very interesting chiaroscuro effect. VANITY 4030 glossy velvet with orderly directional pile and characteristic metallic sheen. SMOOTH 4051 is a plain viscose velvet, heavy with a silk look and feel, long thick soft pile and an extremely satisfying handle. Printed Velvets Printed fabrics are the result of unique techniques. Our fine very popular velvets GIUDECCA 4021, CRISTAL 4034 and LOUVRE 4033 are artisan-made using natural products - plant-based adhesives and precious metal or crystal pigments.

GIUDECCA 4021 on SOFT MARBLE 3053 base is a velvet with gold print.

FENICE 4022 printed velvet on BARNEBY 4020 base, has an all-over grape pattern. On the same base there is also GALAXY 4048, an interesting article with metallic laminate.

VANITY 4030 gives us superb CRISTAL 4034 with crystal powder and LOUVRE 4033 with silver powder. Embossed Velvets Embossed velvets are some of last season’s most popular articles. SOFT MARBLE 3053 base gives us ELESKIN 3054, a heat-embossed article with a silky appearance and AZIMUT 3081 and LAGOON 3080, two embossed velvets with small patterns that ruffle the nature of the velvet.

BARNEBY 4020 is used for 4 embossed articles, REPTILE 4026, SPATULA 4024, STRUZZO 4027 and ASTRA 4025, which recall animal pelts or copy material effects and TROY 4023 velvet, with eye-catching crushed areas where the pile has no direction.

SMOOTH 4051 gives embossed ADMIRAL 4057 and DYNA 4058 with a stylised flowery pattern. Embroidered Velvets Decobel embroidery is totally made in Italy IKEBANA 3082 is a design product with geometric embroidery reminiscent of Japanese rice paper doors. BARNEBY 4020 is the base used for 2 embroidered pleated articles, SHARPEI 4029 with creased effect and WAVE 4055. Flocked Velvets SOFT MARBLE gives rise to the flocked articles NINFEA 4044, CLARENCE 4045 and REGENCY 4046. Brushed Velvets SMOOTH 4051 is the base for brushed articles CAVALLINO 4054, which looks like animal skin thanks to non-directional brushing, and VESTRA 4052. Brushed items on SOFT MARBLE 3053 base also include BROSSE 4049. STARLIGHT 4056 is the result of lucky insight into velvet, its permanent sheen inherent in the fibre.

 

 

 

WOOL

Backed by the experience of its parent company, Lanificio Bellandi, Decobel follows the entire production chain for its wool collections, from the yarn right through to the finished product. The wool concept is perhaps the most evolved and the plains in the 2009 collection are now joined by coordinated embroidered and flocked jacquards. Contemporary radiant flocks reminiscent of pinstripes or with very long pile for a 3D effect. Items in wool mix and match with velvets and silks, playing with colours and material.

Plain wools

The two single wools, plain SHETLAND 4071 and DONEGAL 4070, have been studied for interior decoration and special attention has been paid to their resistance to abrasion, while ensuring they are soft to the touch.

Embroidered wools

Our embroidered wools are entirely made in Italy, with all embroidery carried out in Tuscany, such as the refined BERWICK 4073 and the more contemporary EPOQUE 4074.

Flocked wools

Flocks were some of last season’s most popular articles, with long-pile versions such as MALCO 4083 or a light glittery alternative reminiscent of pinstripe with CHICAGO 4075.

Jacquard wools

New this year, jacquard wools are developed in the PANDORA collection, with PANDORA 4077, MEDEA 4078, GIASONE 4079 and extremely on-trend VENERE 4081, colour-coordinated Swarovski crystals lending sheen and nobility to the product.

HARRIS 4072 patchwork product is recently introduced new idea.

 

 

 

SILK

Silk, with the enormous potential it offers textile artists and designers, used on its own or with other yarns, features in refined articles, like masculine-flavour TWEED 3076, which can also be coordinated with our wools, DAMASCENA 3083, which gets its name from the damask rose, is a matelassé with unusual relief effects and a very elegant quilted appearance; DEDALO 3084, a special damask where different yarns in varying tensions create a relief effect and PANTHEON 3085, with its classic design and 35 repeat. TESSA 3062 is clearly inspired by the seventies, its colours given a contemporary makeover, large-repeat DOROTHY 3061 and ARCADE 3071, embellished with Swarovski crystals. Two very popular products are SARI 3055, a mixed wool-silk matelassé with Sari design in new colours and the more classic RHEVEL 3025. Another product in very fine 100% silk is 330 cm wide GRAND PALAIS 3066, whose pattern can be used either vertically or horizontally. Lots of weft threads give it a special heavy, sophisticated, important effect. A new product that offers incredible mix and match possibilities is DROP 3074 in 5 colour variants, very interesting due to its silk/thick wool blend. Yet another one-of-a-kind is LUNA 3072, a rich, welcoming, luxurious matelassé.

Silk is then developed in a vast series of curtain fabrics like NUVOLA 3118, in 6 plain colours, elegant, lightweight and up to date in its coordinated striped RIVALE 3134. NUVOLA 3118 is also the base for refined products, the result of innovative techniques and craftsmanship know-how, such as DEMETRA 3119 with its satin-effect metal print, GEA 3122 featuring a golden metal flower, SIBILLA 3120 with crystal print and golden-print ASTREA 3121.

TREVIRA 2010 has also seen birth of the PROSPETTO collection in 100% Trevira. This very unusual collection combines extremely practical good-value fabrics with silk ones like damasks with 70 repeat and 100 threads per cm or plain embroidered bases, 3D technical fabrics with embossed velvets.

Other 100% Trevira products definitely worthy of note are TREVIRA VELVET 4031, a flameretardant Italian class 1 velvet in 36 colours and coordinated VULCANO 4060, a fun permanent embossed velvet.

MARTE 3060 is a 3D technical fabric, extremely resistant, modern and practical in use.

 

 

 

EXTREME

Devised with three different compatible uses in mind, the EXTREME panel is a new design concept where an aluminium module replaces embroidery. It can act as a room-divider, wall decoration or lampshade, providing the perfect solution for embellishing, separating or protecting spaces, inside and outside your home.

The modules come in 1 mm thick 100% aluminium.

There are 6 standard colours but the powder coating process allows for complete personalisation to match any requirements. Panels in the EXTREME line can be used as room-dividers, sunshades or purely for decoration and coordinate with protective plaques to be inserted between the light switch and the wall, which, devised as a decorative element, are extremely useful especially in wallpapered rooms.

An aluminium lamp further enriches this collection and features the same pattern as the module. Its simple pattern filters the light to create embroidered shadows. Patterns, colours and modules are reminiscent of the seventies but the easy-assemble, easy-wash materials are perfect for today’s lifestyles and ideal for those who appreciate new moods in new shapes.

 

 

 

GREAT WIDTHS

The MAGNOLIA collection, seven products totalling 40 variants, is the epitome and expression of tasteful design, its pictorial elegance and pleasant modern feel are evidence of all our experience in the clothing sector. Their 3.30 m width emphasises their aesthetic effect and their weight makes them perfect for curtains, bedcovers or upholstery. The fabrics can be washed in water, they are all coordinated and double-face. Clearly inspired by the plant that gives the collection its name, MAGNOLIA 3128 has no right or wrong way up thanks to its partly abstract, partly naturalistic pattern. GRAFITI 3129 has an ethnic-urban inspired look, where study of symbols emerges in an extremely decorative, modern and at the same time redolent product. SHUI 3132 has a very interesting, almost impressionist, oriental-inspired design and it coordinates with GIADA 3133, featuring a small irregular pattern reminiscent of pebbles. More small dots decorate plain VEIO 3130, again double-face. ABISSO 3127 has a modern diamond pattern with a central point of colour, modern, lightweight and easy to use. ASTARTE 3131 has a physical motif that seems to still bear the characteristic brushstrokes, with a stripe running parallel with the weft.

Another successful popular product is LINOSA 3111, a 100% linen curtain, decorated and embellished in its many variants with emphasis on the contrast between the linen base with its natural feel and colours and glittering embroidery or precious crystal details. CORDELIA 3107, with cordel-style embroidery, ROUND 3108 with classic raised satin stitch embroidery, STARS 3109 with Swarovski crystals and DAMA 3110 with a damask-inspired metallic pattern.

The generous width used for our 100% silk collections enhances the fineness of the material. NUVOLA 3118, in 100% silk, comes in 6 plain colours, elegant, lightweight and up to date with its striped coordinate RIVALE 3134. NUVOLA 3118 provides the base for products with crystal and metal details, some shiny, other satin-effect, like DEMETRA 3119, GEA 3122, SIBILLA 3120 and ASTREA 3121. Soft-handle CONCEPT 3117 has shantung effect, TALIA 3123 features details in gold powder, CROW 3124 applications and AMEDEA 3125 flaunts embroidery with silk cordonnet. Another product in very fine 100% silk is 330 cm wide GRAND PALAIS 3066, whose pattern can be used either vertically or horizontally. The special effect is achieved with lots of weft threads that make it heavy, sophisticated and important.

 

 

 

READY MADE

This interior decor line has been set up to meet the request for a ready-made Italian crafted product. Ready-to-use panels rarely manage to compete with imported products, their lengthy and costly production processes making it difficult to put top quality Italian articles on the market. Decobel produces the fabric and therefore eliminates one step along the chain and thus manages to create a very high quality product with an absolutely competitive price. The 4 pairs of panels in polyester taffeta, IRIS, ROSE, REGINA and PETRA are washable and have entirely Italian-made craftsmanship details. Classic yet contemporary products, featuring exclusive colours and taste, they can even be coordinated with tiebacks and cushions. Details and embroidery make mixing and matching easy and all the fabrics used are from our collections.

 

Contatta l'azienda
Paginearredo